
.jpg?etag=%222210-52e3e43e%22&sourceContentType=image%2Fjpeg)
Valet 2026

Motioner
under omarbetning
Interpellationer
under omarbetning
Frågor
under omarbetning
Debatt
under omarbetning
Tidningsklipp
under omarbetning
Övrigt
under omarbetning
Tyck till scanna koden vi lyssnar på dig!

Låt Åsunden bli sedd! Bygg inte bort sjön!
Vad menar vi med det? Jo!
Vi tycker att Åsunden är en fantastiskt vacker sjö. Många som besöker Ulricehamn säger att sjön ska vi vara rädda om.
När det gäller att bygga hus i sjöns närhet ska vi vara försiktiga och vare sig bygga på höjden eller allt för många hus vid sjökanten.
Ytorna i sjöns närhet är utmärkta för rekreation eller andra aktiviteter.
Tänk om vi hade byggt bort U-Ports festivalområde, var hade den festivalen varit i stället.?
Det finns partier som tycker att strandkanten ska bebyggas. Man anser att det är bland annat landsbygdsutveckling. Men det är inte helt problemfritt att bygga hus i sjönära l'ägen och där strandskyddet idag sätter stopp. Dels är det klimatförsändringar på gång men kanske också skyfall höjda vatteninivåer som dränker husen. Vem betalar skadorna ?
Troligen du som skattebetalare. Vidare innebär det att bygga hus där strandlinjen skärs av att allemansrätten kan inskränkas och inte minst en ökad miljöpåverkan nära vatten sker. Ska vi ge oss in på att luckra upp strandskyddet ska vi vara försikiktiga och ta det lugnt inte hasta iväg som somliga vill. Naturen är för viktig för att säljas ut på stört.




Miljöpartiet de gröna Ulricehamn
Kontakt
Västra kyrkogatan 5
523 30 ULRICEHAMN
Telefon: 0321-133 40
E-post: ulricehamn@mp.se